Wat doen eiwitshakes nou precies?

Het principe is bekend, je vervangt een maaltijd door een eiwitshake, maar waarom heeft dit als benodigd effect dat je af gaat vallen? In de meeste gevallen zijn de shakes verkrijgbaar als een poeder dat je zelf kunt mengen met water of magere melk, de shakes zullen je een verzadigd gevoel geven en derhalve er ook voor zorgen dat je geen honger gevoel meer hebt. Wanneer je gebruik maakt van water of melk en dit effect blijft uit, heb je grote kans dat je shake te licht is, dit wil zeggen dat het eiwitgehalte hoog genoeg is maar dat het water of de yoghurt niet genoeg vullen. In dit geval wordt aangeraden je eiwitten in te nemen met magere yoghurt, kwark of biogarde.

Het effect dat je wilt bereiken is dat je minder calorieën inneemt dan je er verbrandt. Je lichaam kan in dit stadium, wanneer je geen vetten verbrandt, overgaan tot het afbreken van spieren, iets wat je door de inname van eiwitten ook voorkomt. Eiwitten helpen je met afvallen wanneer je deze op de juiste manier gebruikt, het is erg gemakkelijk om een of twee weken maaltijden te vervangen met eiwitshakes, maar als je je levenspatroon daarnaast niet aanpast zullen deze kilo’s er zodra je stopt net zo snel weer aankomen. Het is inderdaad met eiwitshakes ook mogelijk om te jojoën. Combineer je je eiwitshakes echter met gezond eten, veel water drinken en de nodige beweging? Dan zal je zodra je de shakes afbouwt veel minder kans hebben dat de kilo’s er weer net zo snel aankomen.

Wanneer je een of zelfs meerdere maaltijden vervangt door een eiwitshake zal je snel afvallen, probeer daarnaast wel de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen, zodat je geen vitamine of mineralen tekort zult ontwikkelen. Wanneer je de juiste balans weet te vinden tussen gezond eten, (eiwitshakes), sporten en voldoende water drinken, dan komen de kilootjes er nooit meer aan.

Nog net even dat ene kilootje eraf

Hoewel eiwitshakes vaak toegewezen worden aan mensen die te zwaar zijn, zijn er ook mensen die ondanks dat ze een gezond BMI hebben toch nog net even dat ene kilootje kwijt willen raken. Of dat nu is om komende zomer in een bikini te passen zonder schaamte of gewoon omdat je kleding lekkerder zit wanneer je iets lichter bent.

Een gezond BMI ligt tussen de 20 en 25, wanneer je BMI hoger ligt dan 25 ben je te zwaar, en wanneer je BMI boven de 30 uitkomt heb je ernstig overgewicht en heb je kans dat je gezondheidsklachten zult gaan ontwikkelen. Diabetes is veel voorkomend bij mensen die een te hoog gewicht hebben maar ook bepaalde vormen van kanker komen vaker voor bij mensen met ernstig overgewicht. De BMI schaal geeft tegenwoordig zelfs morbide obesitas aan wanneer een BMI boven de 50 komt. We worden over de gehele wereld gezien namelijk steeds zwaarder, en ieder pondje komt door het mondje.

Mensen die tegen een BMI van 25 aan schommelen zullen niet altijd even tevreden zijn met hun lichaam en zullen vaak een aantal kilootjes kwijt willen raken. Dit kan erg gemakkelijk door een week intensief gebruik te maken van eiwitshakes, en om daarna af en toe nog een keer een shake toe te voegen aan je voedingspatroon. Voor mensen die officieel overgewicht hebben (dus een BMI van 25 of hoger) is het zeker aan te raden om wat aan je gewicht te gaan doen. Hoe zwaarder je wordt hoe lastiger het wordt om met een gezond leefpatroon je gewicht weer aan de goede kant van de schaal te krijgen. Wie overgewicht heeft kan niet gemakkelijk bewegen, wie niet beweegt verbrandt geen calorieën en wie geen calorieën verbrandt valt niet vanzelf af. Daarom is afvallen met shakes een handig zetje in de goede richting, maar uiteindelijk zal je je hele eetpatroon moeten keren om niet opnieuw aan te komen wanneer je weer normaal zult gaan eten.

gezond afvallen doe je met eiwitshakes

Hoe val ik verantwoord af?

Je weet inmiddels waarschijnlijk wel dat “snel, simpel en veel afvallen” niet werkt. Die combinatie is simpelweg onmogelijk. Als het daadwerkelijk zó simpel zou zijn, zouden er dan nog mensen met (niet-aangeboren) overgewicht zijn? Waarschijnlijk niet. Wat het afvallen wat eenvoudiger maakt, is een verantwoord programma voor gewichtsverlies. Zo ervaar je minder stress en blijf je ook gezond op andere vlakken buiten je gewicht. Hier lees je hoe je dat voor elkaar krijgt.

Het belangrijkste om te weten is dit: sla geen maaltijden over! Drie maaltijden per dag is juist gezond: het houdt de variatie in je dieet. Dat is belangrijk omdat je zo ook een bredere hoeveelheid aan vitaminen en mineralen binnenkrijgt. In brood zitten voedingsmiddelen die je nodig hebt, maar in aardappels, groenten en vlees zitten weer andere essentiële voedingsstoffen. Ook is het belangrijk dat je een (absoluut!) minimum van 1500 calorieën per dag binnenkrijgt. Een sterke beperking in de hoeveelheid calorieën is natuurlijk het idee achter veel diëten, maar als je echt te weinig binnenkrijgt, gaat je lichaam in de ‘spaarstand’: elke calorie die je binnenkrijgt wordt opgeslagen in je reserves. Als je dan uiteindelijk stopt met het dieet (zonder heel veel gewicht te hebben verloren), zit je lichaam nog wekenlang (of zelfs maanden) in die spaarstand. Het kan dus zijn dat je nog veel meer aankomt dan je afgevallen bent door zo’n berucht crashdieet.

Een ander belangrijk aspect van afvallen op een verantwoorde manier is beweging. Dat lijkt overduidelijk: als je wilt afvallen, moet je bewegen. Maar het is belangrijk om dat ritme ook vast te houden als je je ideale gewicht eenmaal hebt bereikt. Het jojo-effect wordt grotendeels veroorzaakt doordat mensen na hun dieet weer luie bankhangers worden. Dat is zonde, want je hebt net je metabolisme weer op een normaal peil. Als je vervolgens echter nauwelijks meer beweegt, zal je metabolisme zichzelf daarop weer aanpassen. Dat betekent dat je je oude gewicht in een mum van tijd weer terugkrijgt, en dus dat je dieet verspilde moeite was. Blijf dus ook na je dieet voldoende bewegen!

Een video om bij te watertanden: Gezond kan ook lekker zijn

 

De onverdiende reputatie van het eiwitdieet

Eiwitdiëten hebben tegenwoordig niet altijd een even goede reputatie. De meest gehoorde klachten zijn dat men een sterk hongergevoel heeft gedurende het hele dieet en dat het gewicht er in no-time weer aan is gekomen. Dat komt omdat veel van de beruchte ‘crashdiëten’ ook gebruik maken van eiwitshakes als maaltijdvervangers. Die berusten echter volledig op de consumptie van die shakes. Verder eet je tijdens die diëten écht niks. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

eiwitdieet

Het probleem van het crashdieet met eiwitshakes is dit: doordat je alleen maar eiwitshakes eet (of drinkt, afhankelijk van hoe je het ziet), krijg je bij lange na niet voldoende calorieën binnen. Je lichaam gaat in de spaarstand en slaat alles op wat je maar binnenkrijgt. Zo val je natuurlijk niet af, en dat is precies wat je lichaam in zo’n geval wilt: je zit in een hongerperiode, dus doe even rustig aan! En het spreekt natuurlijk vanzelf dat je je dan ook niet goed voelt tijdens het dieet: je hebt constant honger, en dat speelt je emotionele gesteldheid ook parten.

Be-Slank biedt ook eiwitdiëten, maar in hun variant eet je ’s avonds wél normaal. Natuurlijk moet je je dan niet helemaal volproppen bij het avondeten, want dan val je nog steeds niet af. Maar je krijgt de mogelijkheid om voldoende calorieën binnen te krijgen zonder de spaarstand. Zo val je af én voel je je beter tijdens je dieet. Ook mag je bij het dieet van Be-Slank een of twee stukken fruit per dag nemen als afwisseling op je shakes. Dat alles maakt het dieet van Be-Slank zeer goed vol te houden.

Veel mensen vergeten dat een dieet ook een mentaal aspect heeft, en falen daarom in het behalen van hun streefgewicht. En crashdiëten (ook de varianten op basis van eiwitshakes) verwaarlozen dat aspect, en daardoor heeft het eiwitdieet bij sommige mensen een zeer slechte reputatie opgebouwd. Het eiwitdieet van Be-Slank besteedt wél aandacht aan je mentale gezondheid, dus effectief én goed vol te houden. Waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan nodig?

Zo ziet 2.5 kilo ver eruit!

Zo ziet vet eruit!

De effecten van mijn shakedieet

Ik was altijd heel erg sceptisch over het concept ‘afvallen met shakes’: die diëten beloofden maar wat. Uiteindelijk begon ik er toch aan, onder druk van mijn vrouw. Ze wilde samen met mij afvallen, en vond het idee van een shakedieet wel wat. Na enig zoeken op internet kwamen we uiteindelijk uit op Be-Slank.nl. Die had zeer positieve reviews, en dus besloten we hun shakes te gebruiken in ons dieet. Ik moet zeggen: ik heb er geen moment spijt van gehad.

We begonnen met ons dieet tijdens de zomer, omdat we ook graag vers fruit wilden bij ons shakedieet. Dit in verband met mijn eigen situatie: ik verwachtte niet dat ik een hele werkdag op twee eiwitshakes kon teren. Ter aanvulling wilde ik dus een appel of een banaan meenemen. Achteraf bleek dat niet echt nodig, want zo’n shake geeft best een sterke vulling. Het was echter wél lekker: het gaf wat afwisseling tussen de shakes, wat toch wel wat eentonig wordt. Een stuk fruit verhelpt dat en maakt het dus een stuk makkelijker vol te houden. Ook wilde mijn vrouw wat te knabbelen hebben als we ’s avonds televisie keken. Soms kozen we ervoor om de eiwitsnacks van Be-Slank te pakken, maar ook hier weer was afwisseling belangrijk: een klein schaaltje aardbeien is ook heerlijk! Die gewoonte hebben we na ons dieet vastgehouden. We eten nu minder vaak vette snacks als we samen op de bank zitten.

Een ander gevolg van mijn shakedieet is dat ik nu meer beweeg. Ik woon op tien kilometer van mijn werk, en voorheen nam ik altijd de auto. Toen ik op dieet was, nam ik in plaats daarvan de fiets. Ik was bezig met afvallen, dus wilde ik het ook goed doen. Ik merkte dat ik me beter voelde na dat stukje fietsen: ik was de hele dag productiever dan normaal. Niet alleen viel ik dus meer af, ik kreeg uiteindelijk zelfs een promotie van mijn baas!

shake dieet

Naast het afvallen heeft mijn shakedieet me dus oneindig veel voordelen opgeleverd. Ik heb er ook vertrouwen in dat mijn gewicht wegblijft, omdat ik nu meer beweeg. Ook zit ik lekkerder in mijn vel. Dat komt deels door het bewegen, maar ook door mijn nieuwe gewicht. Ik heb dus spijt van mijn eerdere scepsis over afvallen met shakes.