Hoe val ik verantwoord af?

Je weet inmiddels waarschijnlijk wel dat “snel, simpel en veel afvallen” niet werkt. Die combinatie is simpelweg onmogelijk. Als het daadwerkelijk zó simpel zou zijn, zouden er dan nog mensen met (niet-aangeboren) overgewicht zijn? Waarschijnlijk niet. Wat het afvallen wat eenvoudiger maakt, is een verantwoord programma voor gewichtsverlies. Zo ervaar je minder stress en blijf je ook gezond op andere vlakken buiten je gewicht. Hier lees je hoe je dat voor elkaar krijgt.

Het belangrijkste om te weten is dit: sla geen maaltijden over! Drie maaltijden per dag is juist gezond: het houdt de variatie in je dieet. Dat is belangrijk omdat je zo ook een bredere hoeveelheid aan vitaminen en mineralen binnenkrijgt. In brood zitten voedingsmiddelen die je nodig hebt, maar in aardappels, groenten en vlees zitten weer andere essentiële voedingsstoffen. Ook is het belangrijk dat je een (absoluut!) minimum van 1500 calorieën per dag binnenkrijgt. Een sterke beperking in de hoeveelheid calorieën is natuurlijk het idee achter veel diëten, maar als je echt te weinig binnenkrijgt, gaat je lichaam in de ‘spaarstand’: elke calorie die je binnenkrijgt wordt opgeslagen in je reserves. Als je dan uiteindelijk stopt met het dieet (zonder heel veel gewicht te hebben verloren), zit je lichaam nog wekenlang (of zelfs maanden) in die spaarstand. Het kan dus zijn dat je nog veel meer aankomt dan je afgevallen bent door zo’n berucht crashdieet.

Een ander belangrijk aspect van afvallen op een verantwoorde manier is beweging. Dat lijkt overduidelijk: als je wilt afvallen, moet je bewegen. Maar het is belangrijk om dat ritme ook vast te houden als je je ideale gewicht eenmaal hebt bereikt. Het jojo-effect wordt grotendeels veroorzaakt doordat mensen na hun dieet weer luie bankhangers worden. Dat is zonde, want je hebt net je metabolisme weer op een normaal peil. Als je vervolgens echter nauwelijks meer beweegt, zal je metabolisme zichzelf daarop weer aanpassen. Dat betekent dat je je oude gewicht in een mum van tijd weer terugkrijgt, en dus dat je dieet verspilde moeite was. Blijf dus ook na je dieet voldoende bewegen!

Speak Your Mind

*